Livsstilsförändring v 1

 
 ikväll börjar isen lägga sig på sjön. Så vackert i sista solglimten innan mörkret tar över. Min bild gör det inte helt rättvisa, jag blir aldrig någon bra fotograf, men det gör mig inget. 
 
Jag hade hemläxa inför deltagandet i "träningslägret" i Sorsele om några veckor. Livsstilsförändringen skulle påbörjas lite lätt med att göra 2 små förändringar avseende mat och motion med start denna vecka. Ett pedagosgiskt upplagt papper fanns med för att fylla i målen och resultaten. Dessa veckodagboksblad ska visst redovisas i grupp vid ankomsten. Glad i hågen bestämde jag mig för att inte äta rostad macka till frukost och att minst en tredjedel av tallriken skulle bestå av grönsaker vid huvudmålet. Motionsökningen skulle bestå av 5 min på motionscykeln 3 ggr och att hundpromenaden skulle förlängas varje dag till minst 1 km. Ganska lätta mål och inte någon större förändring, så det här bör jag klara, tänkte jag. 
 
Så lätt blev det nu inte. Min kropp och jag är sällan överens om vad som är bra att göra. Söndagsnatten bestämmde den sig för att magsjuka var en lämplig start på beteendeförändring. Efter att ha tillbringat halva natten och förmiddagen på toaletten, eller liggande/sovande i soffan med en hink bredvid, insåg jag att det enda som absolut gick att få i sig var te och rostad macka. När jag fick behålla det så sov jag några timmar till, och sen blev min mage nästan normal igen, tack och lov. På kvällen försökte jag mig på en liten omelett, och det var inte svårt att få till mängden grönsaker till den lilla portionen, en tomat blev gott och väl en tredjedel. Promenad och cykling var inte att tänka på överhuvudtaget, men som tur var så blev jag frisk igen, men skakig.... 

Dagen därpå skulle vi till Lycksele då sambon skulle opereras för starr. Eftersom han inte skulle få köra hem så var jag glad att det inte verkade ha varit en smittsam magåkomma jag haft utan snarare en reaktion på något olämpligt jag ätit på söndagen. Lyckades äta en bra frukost innan färden. Operationen gick bra och vi handlade även lite sådant som inte finns att köpa där vi bor. Mat skulle intas i staden efter färdig operation. Sambon fick välja matställe. Där fanns inget som jag ville äta så det blev pizza för min del. Utan grönsaker. Väl hemkomna igen så var krafterna slut och promenad och cykling blev skjuten på framtiden igen. "Fröken Järntass" är glad varje dag vi ställer in koppelpromenaden, tycker att hunden borde hjälpa till att peppa för promenader, men icke denna hund. 
 
Efter denna något misslyckade start på beteendeförändring, så tog jag mig samman och har klarat matmålet resten av veckan och cyklingsmålet. Hundpromenderna har gått bra, och blivit lite längre än 1 km de dagar jag tog mig iväg, missade ytterligare en dag denna veckan pga snöblandat regn och tandhygienistbesök. Idag har jag lagat 2 grytor med grönsaker som ska intas till maten kommande vecka. Att jag blev helt slut av matlagningen visade sig bero på att jag plöstligt fått 38 gr feber, utan den minsta anledning. En dålig ursäkt, jag vet. Använder samma ursäkt till att jag råkade glömma plattorna på efter matlagningen. Det var andra gånge den här veckan. Varken jag eller sambon är nöjda med min virrighet. 
Något som jag är tacksam över är att de nya sängarna dök upp i veckan och jag slipper äntligen kräla upp och nerför trappan. Att sova på nedervåningen är en lyx när artrosen inte verkar ge med sig utan operation. När den blir av kan man undra. själv vet jag då inte det, men hoppas att det inte ska dröja alltför länge. Inte kul att ha ont hela tiden och inte kunna stödja på ena benet. Sängarna var sköna, det tyckte även hunden, trots att hon inte var glad för att hon måste lyftas upp i även de nya. Förslag på bygge av hundtrappa till sängen har framförts till lämplig husse, få se om han nappar.
Nästa veckas plan för förändringar blir halva tallriken med grönsaker och inget kaffebröd. Motionsförändringar blir ännu lite längre hundpromenad, är tacksam för Tryggve som gör att jag tar mig framåt lite snabbare och hindrar hunden för att sno in sig framför mina fötter. samt 10 min motionscyket 3 ggr. Dessutom skulle vi göra något för ökat välmående och minska stress. Är svårt att tänka ut något som inte kostar pengar, som jag inte har nu när jag blivit pensionär, men ska börja göra avslappningsövningar igen, i alla fall en gång i veckan är mitt mål på den fronten. Har inte blivit av denna vecka. 
 
Jag ska även sätta mål för vad jag vill uppnå med hela programmet. Att gå ner i vikt och få ner vilopulsen samt kunna använda mitt ben igen känns som självklara mål. Lägger till att jag ska lära mig kunna ta emot hjälp och inte skuldbelägga mig själv ska ingå. Mycket svårare än att äta rätt! 

Nu håller vi tummarna för att det inte börjar snöa på länge än. När snön väl kommit kommer jag nog inte att våga gå efter vägen med både Tryggve och fröken Järntass. Men den dagen den sorgen. Nu ska jag försöka få inspiation till att skriva en dikt inför nästa veckas skrivarcirkel. Har försökt nu i helgen på givet tema, men inspirationen tryter. Nåja, hittar jag inte den så får jag gå utan dikt, tror inte jag blir lynchad för det. 😉
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

vsterbottenskullan.blogg.se

Börjar med att skriva om lite tankar och händelser som dyker upp i min hjärna och som jag vill dela med mig av. .

RSS 2.0