Om "idrottsskador" och gräsklippning

 
Idag var det dags att klippa gräset igen. Dvs en stor del av dagen har tillbringats på "Klippobert", en gräsklippartraktor av nyare modell, som jag tydligen inte hade någon bild på. Att klippa gräs hör till sommarens glädjeämnen, jag bara njuter när jag puttrar omkring och låter tankarna sväva fritt. Det finns tyvärr vissa saker som kan förstöra nöjet. Dit hör i vanliga fall stenar, slänter och byggnader som inte alltid har förstånd om att hålla sig ur vägen när vi passerar. Dessutom finns det ju detta år mygg och knott som stör tillvaron mer än vanligt. 
 
En annan nackdel idag var att jag igår drabbades av en "idrottsskada". När man, som jag, är totalt otränad kan man råka ut för mystiska skador. Muskelbristning eller muskelsträckningar ser jag som skador som idrottare brukar drabbas av lite då och då. Även om den enda idrott jag sysslar med just nu är fotboll i tv-fåtöljen, så låter det lite finare om jag fått en idrottsskada och inte vad som faktiskt orsakade min muskelsmärta. 

Så här gick det till: Vi var och handlade och jag skulle sträcka mig ner i frysdisken för att hämta ett paket kycklingfile som låg liiiite för långt bort för mig som inte är alltför lång. När jag försökte nå det förb... paketet så smällde det till i min högra sida och det gjorde så ont att det svartnade för ögonen. När jag återhämtat mig, och använt plockpinnen till hjälp för att få upp kycklingen,  visade det sig att jag i stort sett inte kan förflytta mig utan att det känns som om någon hugger mig med en yxa i sidan. Konstaterar därmed att något är rejält galet med min sidomuskel, vet inte vad den heter, men räknar med att den på mig, liksom på idrottare, läker så småningom. 

 Så med både myggmedel och värkmedel insmort på mig var jag idag redo för gräsklippning. Jag hade redan konstaterat att det inte gick så bra att gå en promenad med min nytillkomna skada, något som min hund endast var tacksam över. Koppelpromenader är helt onödiga tycker hon, att springa på gården och leka med svalor och fjärilar är betydligt roligare. Du luktar väldigt mycket, sa (eller rättare sagt fnös) fröken Järntass till mig, hur ska jag kunna känna den vanliga "mattedoften" under allt det där du smörjer in dig i. Jag sprutade lite myggmedel på henne också, så hon fick mer att fnysa över. 

Att sitta och klippa gräs borde gått ganska bra. Om det inte var så att yxan kom fram igen i varje grop och knöl vi passerade. Det finns väldigt få släta ytor på min gråsmatta. Många yxhugg blev det när jag körde rakt fram. I varje sväng gör sig mitt armbrott från i vintras påminnt. Även om det läkt, skär det fortfarande knivar i armbågen och handleden vid svängningar av rattar. Sammantaget så är jag nu helt slut i kroppen efter klippningen, det vanliga nack- och benonda höll sig inte borta det heller. Nu bör jag väl förtydliga att jag hör till den sortens människor som tycker att allt känns bättre om manfår klaga, så nu känns det redan mycket bättre! 😉 Värksalvan är påstruken på i stort sett hela mig nu inför natten så i morgon bör det mesta ha gått över. 

Du pratar och skriver så mycket strunt, säger Fröken Järntass. Titta vilken fin pinne jag hittat, kom och försök ta den ifrån mig om du kan. Jag har även hjälpt dig med att gräva hål i gräsmattan som du kan guppa över och jag har betat av flera grässtrån i närheten av husväggen, Husse har sagt att matte inte får köra nära huset för då kör hon in i det. så då har jag hjälpt till. Fast husse tog gräsklipparen och och klippte de delar av gräsmattan som låg i farlig närhet av allt som sticker upp ur gräset. så matte fick inte alltför mycket skäll av honom denna gång.

Nu tycker hunden att vi ska lägga oss. Av någon oklar anledning har hon lagt sig till med sin husses dygnsrytm, den här tiden på kvällen är det ablsolut sängdags, säger hon, och lyfter bara på ett ögonlock för att visa hur sent det är om jag t.ex föreslår en kvällspromenad. Att jag sen inte är lika förtjust som hon är i att komma upp och leka med en boll kl halv sex på morgonen har hon inte mycket förståelse för, oftast blir jag upptjatad mitt i natta enligt mitt sätt att se på saken. 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

vsterbottenskullan.blogg.se

Börjar med att skriva om lite tankar och händelser som dyker upp i min hjärna och som jag vill dela med mig av. .

RSS 2.0