En annorlunda jul

Det blir en jul i år, fast annorlunda. Det budskapet sprids på olika sätt i samhället idag, Så blir det även här i min lilla vrå av världen. Jul alltså. Eftersom vi inte ska någonstans så bestämde jag att vi skulle unna oss en riktigt fin julgrupp, och samtidigt stödja det lokala affärslivet. Så ortens blomsteraffär fick den äran att sälja denna till oss för att sprida julglädje och juldoft i vårt hem. Hyacinter luktar väldigt starkt, sa sambon vid inköpstillfället. Ja, det är just därför det ska vara åtminstone en i min julgrupp, svarade jag och så blev det. 
 
Började fundera över hur änglarna skulle spridit sitt glädjebudskap i dessa tider. "Håll ut håll avstånd" är budskapet som når oss. Någonstans där bakom hörs nog änglarna sjunga av glädje, kanske tydligare än någonsin i år när inget är sig likt. Vi kanske får se och höra dem när många väljer att fira jul utomhus, i alla fall till viss del. Änglar finns, det gäller bara att komma ihåg att lyssna efter dem. Min svärson och hans arbetskamrater har haft en julkalender som gett mig och förmodligen många andra en trevlig stund varje morgon. Svärsonen ska tillsammans med sin arbetskamrat försöka få anställning som ärkeänglar till jul. I dagens lucka visade det sig att ärkeängeluppdraget är inställt i år som så mycket annat. Spännande avlsut i morgon. Flera andra julkalendrar, gudstjänster och julkonserter finns att följa via Internet, vilket känns bra när man är mer eller mindre isolerad här hemma. 
 idag har det fallit stora mängder kramsnö. Världen är vit, vilket är glädjande och bidrar till julstämningen. Eftersom bl.a. mitt blodtryck har bestämt sig för att börja skena lagomt till jul så orkar jag inte gå ut och göra en snölykta, även fast det är perfekt snö för sådana. Försökte övertala fröken Järntass att göra en åt mig, men hon fnös bara och rullade sig i snön. Vi tar en längre sparktur i morgon när plogbilen och traktorn har varit här, lovade jag. En liten hund kommer inte fram genom snömassorna innan dess, bara när hon ska härja runt med fåglarna. Fast dit är det skottat av sambon för hand. På måndag ska jag till läkare för att diskutera blodtrycket och de dubbelslag som distiktssköterskan hörde. Några sådana hör inte jag, så då borde de inte finnas heller, enligt mig och min något haltande logik. Kan möjligen vara en förklaring till den huvudvärk jag dragits med en längre tid nu. 
 Av någon oklar anledning fick jag för mig att göra en rödbetssallad idag. Det brukar jag inte göra, men det kändes som att jag var sugen på sådan. Dessutom gjorde jag en jansson utan både ansjovis och lök. Varianten med kaviar istället för ansjovis har jag gjort förr, eftersom jag inte tycker om ansjovis. Då sambon inte heller äter vanlig jansson och inte tål lök så har jag haft i lökpulver i stället. Han ser ändå tveksam ut till mina nytillskott på julbordet. Eftersom han inte heller äter rödbetor, så har jag haft i purjolök i rödbetssalladen i alla fall! Efter att även gjort klar skinkan så tog orken slut för idag. Hade tänkt koka knäck och göra sockerfria chokladbollar, men det är uppskjutet till ett annat år. Ingen av oss behöver mer av sötsaker! 
 Nu blir det choklad med vispgrädde, julevangeliet och skinksmörgås till kvällsmaten. Den traditionen vill jag ha kvar även om allt annat är upp och ner.. Jag har accepterat att det blir en jul utan pappa, barn, barnbarn och barnbarnsbarn. Men jag är lycklig över att veta att de har de bra (även om inte alla är friska, ingen har covid än så länge i alla fall) och att de finns med mig i mitt hjärta. Telefon finns ju också för kontakter med de jag inte träffar. Och så har jag ju min sambo och världens sötaste lilla hund till julsällskap. Sämre kunde man ha det. 
 GOD JUL! 
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

vsterbottenskullan.blogg.se

Börjar med att skriva om lite tankar och händelser som dyker upp i min hjärna och som jag vill dela med mig av. .

RSS 2.0