Om politik, människosyn och Facebook.

 Idag har jag gjort något som jag inte brukar göra. Diskuterat politik på Facebook. 3 av mina vänner har skrivit inlägg som jag kommenterat för att stötta deras åsikter. I min värld så har jag använt FB som ett forum för lättsamma inlägg, ibland med lite allvar bakom, men inte för några djupare diskussioner. I vissa slutna grupper har jag alltid varit seriös, men jag har försökt hålla mig utanför de mest hårda diskussionerna även. Efter det känner jag att jag vill försöka förklara mina åsikter och tankar, även för mig själv. Och inte som inlägg eller svar i FB.
 
I min hjärna så är alla människor lika mycket värda. Jag tror att de flesta vill varandra väl och är snälla och ärliga mot varandra. Alla människor gör så gott de kan utifrån sina egna förutsättningar och vill lära sig och förstå hur man ska vara mot varandra för att inte göra någon annan illa. Jag förutsätter också att alla talar sanning, tills det bevisats något annat.  Min världsbild må vara naiv, men jag vill INTE behöva ändra på min syn på mina medmänniskor och vara mindre "godtrogen".
 
Nu i desssa valtider har alltför många inlägg, reklam och delade artiklar dykt upp i mitt flöde som nedvärderar regeringen, både den nuvarande och den tidgare. I stället så är andemeningen att man ska stötta Sverigedemokraterna för de är de enda som ser Sveriges problem och vill göra något åt det. Det land som det partiet och kanske ännu mer deras anhängare vill ha, det vill inte jag leva i.
 
Jag vill att man ska kunna ta hand om svaga grupper i samhället och inte ställa dem emot varandra. Jag vill att alla ska känna sig hemma i vårt land, oavsett kön, ras, religion, intelligenskvot, sexuell läggning, funktonsvariationer eller annat som egentligen bara är olikheter i våra personligheter och utseenden och inte har ett dugg med svenskhet eller inte att göra. Jag vill att alla barn och vuxna ska hitta sin plats i samhället och de som behöver stöd och hjälp för att växa som människa ska få det. Jag vill att debatten mellan personer med olika åsikter ska hållas i en ton där man skiljer på sak och person, och aldrig aldrig någonsin med hot och personangrepp. En utopi, eller???? 
 
Det som skrämmer mig mest är att det oftast inte är okunniga eller rent av elaka personer som stöder de sverigedemokratiska värderingar. Personer som jag räknar som mina vänner, i andra fall kloka och förnuftiga varelser, kan tycka att allt som gått snett kan skyllas på invandring och olämpliga politiker. Jag har tidigare gärna debatterat med personer som har annan politisk uppfattning än jag och har respekterat deras åsikter fast jag inte delar dem. Men partier som har sin grund i invandrarfientliga eller nazistiska värderingar kan jag inte respektera. Som kristen och med uppväxt med socialdemokratiska föräldrar som var med om att bygga upp vår välfärd, kan jag inte förmå mig till att ens försöka förstå den sidans argument.

De flesta barn har väl fått lära sig kritisk granskning i skolan, likväl så är jag övertygad om att historieundervisningen tar upp det som hände under andra världskriget och hur nazismen kunde komma till makten. Nog för att jag är gammal, men så gammal är jag inte att jag var med på den tiden. Men att, som någon på FB sa, anse att det hände för så länge sedan och att man skulle fokusera på dagens hot istället, den sortens historielöshet skrämmer mig. De argument som användes av nazismen på den tiden påminner alltför mycket om det som sägs av vissa idag. Om vi inte har lärt oss något av historien, eller inte vill lära oss, vad säger det om mänskligheten?
 
IS och fundamentalismer inom Islam ses som ett stort hot mot västvärlden. Ja, det må så vara, jag anser att alla extremyttringar av åsikter är ett hot, oavsett vem som har åsikten i fråga.Inte finns det någon grund för att ALLA muslimer ska stå för sådana åsikter, inte heller står alla kristna bakom fundamentalism och avarter inom den tron. För att invandrare är överrepresenterade när det gäller överfallsvåldäkter så innebär det inte att t.ex alla ensamkommande ungdomar är pontionella våldtäktsmän. Att svenska män förgriper sig på barn i Thailand bevisar inte att alla svenska män är pedofiler. O.s.v. 
 
Jag försår inte vitsen med att nedvärdera sina medmänniskor med annan bakgrund eller andra åsikter. Man kan väl föra en debatt utan att kalla varandra för idioter och ännu värre saker och hota eller föreslå att personer med andra åsikter ska våldas mm. Vad är det för sorts argument, och hur ska de som uttrycker sig så kunna räkna med att få någon som helst trovärdighet i samhällsdebatten eller någon respekt för sina åsikter. En tänkande människa borde försöka debattera på en en annan nivå om de vill ha till stånd någon förändring. Jag tror inte att de personerna egentligen är onda utan att de inte förstår hur dumt det är. Detsamma gäller de som inte vill släppa traditionella normer från en annan del av världen. Med medmänsklighet och kunskap kan mycket förändras hos de som har mindre önskvärda åsikter.
 
Det finns mycket mer jag skulle vilja säga, men nu slutar jag.. Jag är både ledsen och upprörd över många människors trångsynthet. Jag har inte kontroll-läst det jag skrivit nu, så är det några felstavningar eller syftningsfel som jag i vanliga fall försöker undvika, så får ni ha överseende den här gången. Översseende med fel och acceptans av olikheter skulle behöva idgas av många och inom andra områden är språkpolisens.  

Stor kram till alla och ett hopp om att Sveriges röstberättigade väljer ett medmänskligare alternativ än SD, oavsett partifärg. 
Jessica Högberg
2018-09-03 @ 11:02:31
URL: http://lchftrollet.blogg.se/

Fint skrivet, lyssnade på Jimmie igår på ettan, han är en mycket bra retoriker och låter bra om man inte skrapar på ytan... Jag är lite rädd för detta val...

Svar: Ja, risken finns att folk tror på vad han säger. Det känns som om det här är ett ödesval för Sverige.
Zanne Katarina




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

vsterbottenskullan.blogg.se

Börjar med att skriva om lite tankar och händelser som dyker upp i min hjärna och som jag vill dela med mig av. .

RSS 2.0